7 slaaptips om beter te slapen

Als je niet goed slaapt wil je er natuurlijk alles aan doen om beter te slapen. Er zijn gelukkig talloze slaapadviezen, naast natuurlijke slaapmiddelen, waardoor je je nachtrust kunt verbeteren. In de volgende sub paragrafen lees je handige tips waardoor ook jij vanavond lekker slaapt.

Slaaptip #1: Sporten en bewegen

Het is voor je algehele gezondheid belangrijk dat je voldoende beweging krijgt. Daarom is het handig om in de ochtend of overdag te sporten. Zowel je lichaam als je geest is dan moe als je wilt gaan slapen. Het wordt afgeraden om te sporten vlak voor het slapengaan. Er komt namelijk endorfine vrij waardoor je in slaapproblemen kunt ervaren.

Slaaptip #2: Natuurlijke slaapmiddelen

Wil je op een natuurlijke manier beter slapen dan is het gebruik van natuurlijke slaapmiddelen een goed alternatief. Natuurlijke slaapmiddelen hebben in tegenstelling tot de medische slaappillen zoals benzodiazepinen (pammetje) vrijwel geen bijwerkingen. 

  • CBD olie – de belangrijkste reden waarom CBD olie kan helpen om beter in slaap te komen én door te slapen, is omdat je lichaam deze stof snel en goed opneemt. 
  • 5-HTP 5-hydroxytryptofaan komt van nature voor in je lichaam. Het wordt aangemaakt door je lichaam en levert, volgens onderzoek, een positieve bijdrage aan je mentale gezondheid en de kwaliteit van slaap.
  • Valeriaan – valeriaan geeft bij de meeste mensen een kalmerende werking, wat ervoor zorgt dat je beter in slaap kunt vallen.
  • Melatonine – melatonine helpt om sneller in slaap te komen als je biologische klok de oorzaak is van je slaapproblemen. 
  • Magnesium magnesium kan een positieve invloed hebben op je nachtrust omdat het ook een ontspannende werking heeft op je geest.

Beste CBD olie
Cibdol CBD olie 10%

CBD olie slapen

57,50

Koop bij Cibdol ➜

Beste magnesisum tablet
Vitakruid Magnesium Citraat

Vitakruid magnesium

22,40

Koop bij De Online Drogist ➜

Melatonine en CBD
Cibdol Meladol

Melatonine

25,00

Koop bij Cibdol ➜

Slaaptip #3: Ontspannen met Headspace

Je kunt ook beter slapen als je, voor het slapengaan, even heerlijk ontspant. Je kunt bijvoorbeeld een warm bad nemen of een korte wandeling maken. Ook ontspanningsoefeningen zoals mediteren kan helpen om rust te creëren in je hoofd. Het is een van de meest belonende gewoontes die je op kan pakken. Door meditatie word je bewuster en leef je meer in het moment. Hierdoor word je niet meegenomen door je gedachten als je in bed ligt. Zo lig je met veel meer rust in je bed.

De populaire app Headspace is een begrip geworden en een erg laagdrempelige manier om te beginnen met mediteren. Uitgangspunt van Headspace is dat je gedachten zullen komen en gaan, en dat het geen zin heeft om ze te proberen controleren. Headspace lijkt bedoeld voor mensen die nog geen of weinig ervaring hebben met mediteren en maakt dit erg praktisch.

Lees alles over de Headspace app.

Slaaptip #4: Vermijd middelen met cafeïne voor het slapengaan

Wil je graag beter slapen? Zorg er dan voor dat je producten met cafeïne vermijdt voor het slapengaan. Drink dus in de avond geen koffie, geen sterke thee, rook niet en vermijdt drugs te allen tijde.

Slaaptip #5: Vermijd alcoholische versnaperingen

Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je alcohol zoveel mogelijk vermijdt. Een glas bier of een wijn kan, maar zeker niet meer. Iemand die gedronken heeft kan misschien sneller in slaap vallen door de dempende werking van alcohol, maar je slaapt wel minder diep, het veroorzaakt waakperiodes tijdens de nacht waardoor je doorgaans ook onrustig bent. Het draagt daarom niet bij aan een goede nachtrust. 

Slaaptip #6: Een vast slaapritme helpt

Het is belangrijk dat je een vast slaapritme hebt. Zorg ervoor dat je elke avond op dezelfde tijd op bed gaat en op dezelfde tijd opstaat. Je lichaam raakt hier dan aan gewend wat zorgt voor een betere dagelijkse nachtrust.

Slaaptip #7: Slaapdagboek

Je kunt ook nog een slaapdagboek bijhouden. Dit is een lijst waarmee je noteert hoe lang je geslapen hebt. Ook noteer je alles wat invloed kan hebben gehad op je slaap (nicotine, alcohol, thee, drugs of koffie bijvoorbeeld). Hierdoor wordt sneller duidelijk wat de oorzaak is van je slaapproblemen en wat je eraan kunt doen. Wil je hier meer informatie over dan raden wij het slaapdagboek van Thuisarts.nl aan.