Jetlag tips

9 Jetlag tips – wat zijn de oorzaken en wat kan je er tegen doen?

Heerlijk backpacken in Thailand of met een camper langs de westkust van de Verenigde Staten: dat is echt ontzettend leuk om te doen. Voordat je er daadwerkelijk bent zal je wel een lange vlucht moeten overleven. Je hoopt natuurlijk niet dat je last krijgt van een jetlag. Wat is een jetlag, wat zijn de oorzaken hiervan en hoe kan je het zoveel mogelijk voorkomen? In dit artikel lees je enkele praktische tips.

Wat is een jetlag?

Als je met het vliegtuig door meer dan vijf verschillende tijdzondes vliegt zal je interne klok het over het algemeen lastig krijgen. Er kunnen verschillende symptomen optreden, waaronder prikkelbaarheid, hoofdpijn, rillingen, slaapproblemen of concentratieproblemen. Je kunt een jetlag echter zoveel mogelijk voorkomen. Daarvoor kan je de onderstaande tips raadplegen.

9 Jetlag tips

Als je op vakantie gaat wil je natuurlijk vooral genieten van je bestemming. Je wilt geen last hebben van hoofdpijn of koude rillingen. Daarom is het belangrijk dat je de volgende tips opvolgt.

Overweeg om melatonine supplementen te gebruiken

Een populair slaapmiddel zijn melatonine supplementen zijn effectief bij een jetlag. Als je een dosering van minimaal 0,5 mg inneemt zal dit een jetlag behoorlijk kunnen verminderen. Dat is natuurlijk het proberen waard.

Probeer te slapen tijdens de vlucht

Om een jetlag te voorkomen kan je proberen te slapen gedurende de vlucht. Zodoende pak je alvast wat rust en kan je moeheid voorkomen op jouw bestemming. Het is niet bepaald eenvoudig om in slaap te vallen in het vliegtuig, maar het is het proberen zeker waard.

Vermijd arriveren in de nacht

Heb je de keuze om overdag aan te komen op jouw bestemming? Dan is dat erg verstandig. Je kunt dan overdag nog een beetje rondlopen en ’s avonds pas op bed gaan. Gedurende de avond zal je merken dat je moe bent. Als je dan gaat slapen, zal je de volgende dag op een goed moment wakker worden. Zet bij voorkeur een wekker om in het ritme van je bestemming te komen.

Gebruik een slaapmasker

Kan jij niet goed slapen in het vliegtuig? Dan is het raadzaam om een slaapmasker te kopen. Je kunt de ruimte dan lekker donker maken, waardoor je gemakkelijker in slaap kunt vallen. Een slaapmasker is een kleine investering en je hebt er ontzettend veel baat bij. Wellicht zal je jouw jetlag wel helemaal voorkomen op deze manier.

Neem oordopjes mee

Ook slaap oordopjes kunnen ervoor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt. Er zijn speciale sets waarbij je ook direct een nekkussen kunt kopen voor in het vliegtuig. Deze zijn uitermate ideaal om een jetlag te voorkomen. Hoe sneller je kunt slapen, hoe beter dat natuurlijk voor je is. Pak je rust zoveel mogelijk.

Drink geen cafeïne en alcohol

Als je in het vliegtuig zit heb je al een beetje vakantiegevoel. Het is dan erg lekker om een biertje te consumeren. Toch is het drinken van alcohol geen goed idee. Het zorgt er namelijk voor dat je minder goed kunt slapen. Datzelfde geldt voor cafeïne. Drink daarom bij voorkeur ook geen koffie tijdens de vlucht.

Beperk het aantal dutjes in de dagen na aankomst

Het is belangrijk dat je in je ritme komt. Daarom is het belangrijk dat je niet al te veel dutjes doet na je aankomst. Probeer de eerste dag vooral even helemaal uit te zitten. Op die manier kan je je ritme namelijk weer sneller herpakken.

Moe? Gaat niet direct in bed

Het is natuurlijk erg verleidelijk om direct op bed te gaan als je aankomt na een lange vlucht. Als je overdag aankomt, en je gaat direct slapen, blijft het gevoel van een jetlag je achtervolgen. Je past je namelijk niet aan bij het ritme. Probeer de eerste dag daarom vooral leuke dingen te doen. Op het einde van de dag ben je dan écht kapot en kan je genieten van je welverdiende nachtrust.

Pas je zo snel mogelijk aan

Dit is alweer de laatste tip en deze is eigenlijk erg simpel: pas je zo snel mogelijk aan. Dat betekent dus de slaaptijden van je nieuwe bestemming hanteren en gewoon genieten van je vakantie. Als je niet aan je jetlag denkt zal je er simpelweg ook minder last van hebben. Het is dus ook deels een mentale knop die je moet omdraaien.

Een populaire app die ik zelf gebruik is de Timeshifter app. Deze handige app, ontwikkel door wetenschappers, geeft je tips over wat je de komende dagen moet doen. Zo geeft Timeshifter aan wanneer het verstandig om wel of geen koffie te drinken, fel licht kan zien of wanneer het verstandig is om te slapen.

Jetlag behandelen

Merk je dat je, ondanks de bovenstaande tips, nog steeds behoorlijk last hebt van een jetlag? Dan kan je het eventueel behandelen met melatonine. Dit is veilig bij kortdurend gebruik (tussen de twee en vijf dagen). Je kunt het overigens ook als preventiemiddel gebruiken. Heb jij de afgelopen keren ook last gehad van een jetlag? Dan kan je van tevoren alvast wat melatonine gebruiken.

Een ander populair natuurlijk supplement om beter te slapen is CBD olie. Lees alles over de voordelen van CBD olie.

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen over het behandelen van je jetlag in de slaapkamer? Hieronder volgen enkele veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Hoelang duurt het om te herstellen van een jetlag?

Hoelang een jetlag precies duurt is afhankelijk van je bestemming. Jetlags duren over het algemeen langer als je naar het oosten reist. Reis je bijvoorbeeld naar Tokio? Dan kan je er behoorlijk last van hebben. Per een of twee tijdzones duurt het ongeveer een dag om te herstellen. Als je reist naar Tokio kan je er dus behoorlijk last van krijgen. Lees daarom vooral onze tips nog eens een paar dagen voordat je het vliegtuig in stapt.

Wat zijn risicofactoren voor jetlag?

Gelukkig is een jetlag niet erg, maar eigenlijk alleen maar erg vervelend. Wettenschappelijk is onderzocht dat het geen gevaarlijke risico’s vormt. Merk je toch gezondheidsproblemen? Dan is het natuurlijk altijd raadzaam om een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Wat zijn de oorzaken van een jetlag?

Het is belangrijk om te weten dat een jetlag altijd maar tijdelijk is. Het wordt veroorzaakt door een verstoring van je biologische klok. Dit komt niet langer overeen met je ‘normale’ tijd van bestemming. Doordat je door veel verschillende tijdzones reist kan je last krijgen van een jetlag. Vooral bij reizen naar het oosten zal je hier sneller last van krijgen.

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen zijn er manieren om een jetlag zoveel mogelijk te voorkomen. Zo kan melatonine helpen. Als je eenmaal op je bestemming bent zijn er ook nog verschillende tips die je kunt hanteren om een jetlag zoveel mogelijk te beperken. Als je naar het Verre Oosten reist zal je er sneller last van hebben dan wanneer je naar bijvoorbeeld New York reist. Wij wensen je alvast een fijne reis!

SlaapHub is in 2021 opgericht door Arno Baas. Vanaf jongs af aan is Arno al bezig om zich te verdiepen om beter te slapen. Aanvankelijk was hij vooral gefascineerd door alles wat zou kunnen helpen om zijn slaap te verbeteren. Door het jarenlang veelvuldig testen van verschillende slaapproducten verdiepte hij zich vervolgens in de materie van slaapmiddelen tot matrassen en van beddengoed tot wake-up lights. Wat hij het allerliefste doet? Jou álle ins en outs leren over nieuwe en bestaande producten, zodat jij altijd het maximale uit je slaap(product) haalt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.