Remslaap

Hoeveel REM slaap heb je nodig?

Voldoende slaap is ontzettend belangrijk. Jouw nachtrust bestaat uit verschillende fases, waaronder de diepe slaap en de REM slaap (ook wel geschreven als remslaap). Wat is REM slaap precies en hoeveel heb je hiervan nodig? In dit artikel lees je daar meer over.

Wat is REM slaap?

REM staat voor Rapid Eye Movement, wat zich vertaalt naar ‘snelle oogbeweging’. Gedurende deze slaapfase bewegen je ogen snel heen en weer, terwijl je ogen gesloten zijn. Daarnaast zijn je spieren erg ontspannen in deze fase en is er een verhoogde hersenactiviteit. Ook zal je in deze fase lekker kunnen dromen, vandaar dat het ook wel droomslaap wordt genoemd. Althans, in deze fase zal je je dromen kunnen onthouden. Dat is niet het geval bij je andere slaapfasen. Je kunt in die andere slaapfasen wel dromen, maar je kunt het dan niet onthouden.

Is REM slaap belangrijk?

De REM slaap is een ontzettend belangrijk proces gedurende je nachtrust. Deze fase is zelfs cruciaal voor je geheugen. Nieuwe ervaringen die je tijdens de dag hebt beleefd kan je dan namelijk goed verwerken. Daarnaast is het belangrijk voor je stemming de volgende dag en voor je emotionele verwerking. Daarmee is het dus een belangrijke fase.

Verbeteren van REM slaap

Merk je de volgende ochtend dat je erg moe bent? Dan heb je geen goede nachtrust gehad. Je hebt ofwel onvoldoende slaap gehad of je hebt onvoldoende diepe en REM slaap gehad. In dat geval is het belangrijk om dit te verbeteren. Drink bijvoorbeeld bij voorkeur geen alcohol voor het slapengaan. Ook is het erg belangrijk om te slapen op het beste matras, een kwalitatief kussen en een goed bed. Investeer hierin, want je spendeert namelijk een derde van je leven op je bed.

Als je merkt dat je weleens wakker wordt in de nacht, kan dit ook te maken hebben met omgevingsgeluiden. Daarom kan het lonen om slaapoordopjes aan te schaffen. Hiermee verminder je hinder van omgevingsgeluiden gedurende je nachtrust. Tot slot is het belangrijk voor je remslaap om te slapen in een donkere omgeving.

Hoeveel remslaap heb je nodig?

De duur van je remslaap varieert van 20 tot 25 minuten. Over het algemeen zijn de periodes in het begin van je nachtrust korter ten opzichte van de latere nachtrust. Dat is dan ook de reden waarom je dromen aan het einde van nacht beter kunt onthouden. Hoeveel REM slaap je precies nodig hebt, is afhankelijk van de slaapcyclus. Het is echter van belang om als volwassene 7 tot 8 uur slaap per nacht aan te houden.

Slaapcyclus

Kan je ook geen remslaap hebben?

Als je slecht slaapt of te weinig slaap hebt, zal je problemen krijgen met je REM slaap. Lig je vaak wakker in de nacht? Dan krijgt je lichaam meer behoefte naar remslaap. Bij extreme gevallen verschuift remslaap zelfs naar het begin van de nacht, waardoor je juist andere fasen overslaat. Er is dan sprake van een ernstig slaaptekort en de kans op nachtmerries zal dan ook toenemen.

Rapid Eye movement: hoe ziet dat er uit

Onderstaande video laat zien 
https://www.youtube.com/watch?v=ORo-nbJ-F18

Ook interessant om te lezen

SlaapHub is in 2021 opgericht door Arno Baas. Vanaf jongs af aan is Arno al bezig om zich te verdiepen om beter te slapen. Aanvankelijk was hij vooral gefascineerd door alles wat zou kunnen helpen om zijn slaap te verbeteren. Door het jarenlang veelvuldig testen van verschillende slaapproducten verdiepte hij zich vervolgens in de materie van slaapmiddelen tot matrassen en van beddengoed tot wake-up lights. Wat hij het allerliefste doet? Jou álle ins en outs leren over nieuwe en bestaande producten, zodat jij altijd het maximale uit je slaap(product) haalt.


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.