Hoe lang kan je zonder slaap

Hoe lang kan je zonder slaap?

Slaaptekort heb je al snel te pakken: slaap je minder dan 6 uur per nacht? Dan heb je al te maken met slaaptekort. Hoe lang kan je nu zonder slaap? En wat zijn de effecten van een slaaptekort? In dit uitgebreide artikel lees je er meer over.

Wat is een slaaptekort?

Slaaptekort komt al sneller voor dan je denkt. Het minimum dat je moet slapen per nacht is 6 uur. Slaap je minder lang? Dan spreek je van een slaaptekort. Echter spreek je ook van een slaaptekort als je 8 uur lang slaapt, maar wel meerdere keren wakker bent geworden. Je hebt hier dus al vrij snel mee te maken. Het is daarom uitermate belangrijk om je slaapcyclus niet te doorbreken. Houd een vast ritme aan.

Hoe lang kan je zonder slaap?

In principe kan je 24 uur zonder slaap zonder dat je hier de effecten van merkt. Na 24 uur zal je het echter al merken aan je lichaam. Je krijgt de zogeheten cognitieve dip. Je geheugen werkt minder goed en je gedachten worden sloom. Het zal ook lastiger worden om gedachtes vast te houden.

Wat zijn slaaptekort symptomen?

Er zijn verschillende symptomen van slaaptekort. Deze zijn te verdelen in slaaptekort op korte termijn en op de langere termijn. Op de kortere termijn zal je bepaalde zaken minder goed kunnen onthouden. Het geheugen wordt dus minder betrouwbaar en het is lastig om gedachten vast te houden. Ook je beoordelingsvermogen wordt aangetast. Het is om die reden ook af te raden om achter het stuur te kruipen. Je kunt minder goed keuzes maken.

Uit onderzoek van The International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health bleek zelfs dat ieder uur, na 24 uur niet geslapen te hebben, gelijk staat aan een alcoholinname van 0,10%. Dat wil zeggen, je zult dezelfde symptomen merken waaronder een minder goed reactievermogen.

Deze symptomen zullen allemaal ontstaan na zo’n 24 uur. Daarom is het dan ook belangrijk om zo snel mogelijk rust te nemen als je te maken hebt met slaaptekort.

Wat is het effect op lange termijn?

Blijf je langer dan 24 uur wakker, bijvoorbeeld zo’n 72 uur? Dan zullen er heftigere symptomen volgen. Zo kan je gaan hallucineren. Je kunt bijvoorbeeld geluiden horen die er niet echt zijn of je kunt dingen zien die er niet zijn. Ook kan je het gevoel hebben dat iemand je aanraakt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Tot slot is het ook bekend dat je een vreemde smaak in je mond kunt krijgen.

Andere langetermijneffecten zijn dat je concentratie kan verdwijnen en je kunt zelfs paranoïde worden. Slaaptekort is dus bijzonder ernstig en het is daarom belangrijk om je slaapcyclus niet zomaar te verbreken.

In de jaren ’80 voerde Allan Rechtschaffen, een onderzoeker aan de Universiteit van Chicago, een onderzoek uit hoelang het duurt voordat je overlijdt als je niet slaapt. Ratten werden ingezet voor dit experiment. Het duurde 32 dagen voordat de ratten waren overleden. De exacte doodsoorzaak was onbekend, maar men gaat ervan uit dat mensen het ook ongeveer zo lang kunnen uithouden zonder slaap.

Is 6 uur slaap genoeg?

Het minimum aan slaap dat je nodig hebt is 6 uur. Alles hieronder wordt gezien als slaaptekort. Echter is het verstandig om iedere nacht 8 uurtjes te slapen. Zodoende zal je weer fris en fruitig wakker worden. Je lichaam heeft tijd nodig om zich weer te herstellen.

Is nachten niet slapen schadelijk?

Zoals je hebt kunnen lezen in de paragrafen over de gevolgen op de korte én lange termijn is het raadzaam om je slaapcyclus niet te doorbreken. Probeer iedere nacht 8 uur lang slaap aan te houden om vervelende gevolgen te vermijden.

Rust je uit als je niet slaapt?

Je kan nog zo een lekker matras hebben, maar je rust niet uit als je wakker in bed ligt, aldus onderzoek van het Nederlands Slaapinstituut. In sommige gevallen word je juist gespannen als je de slaap niet kan vatten en ieder uur op je klok kijkt. Wil je juist ontspannen en beter slapen dan kan je ervoor kiezen om een natuurlijke slaapmiddel te proberen. Een bekend supplement om beter te slapen is CBD olie.

Conclusie

Iedere nacht minimaal 6 uur lang slapen wordt aangeraden. Op die manier voorkom je een slaaptekort. 8 uur slaap is echter de norm en het is dan ook belangrijk dat je dit aanhoudt. De effecten van slaaptekort op korte en lange termijn moet je serieus nemen. Als je slaaptekort hebt is het ook belangrijk om niet achter het stuur te kruipen. Autorijden wordt namelijk gevaarlijk voor jezelf en voor anderen. Probeer daarom een slaapcyclus aan te houden waardoor je deze symptomen niet hoeft mee te maken. Goed voor jezelf én voor anderen.


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.