Moe wakker worden

Moe wakker worden – 5 Tips om je nachtrust te verbeteren

Word je regelmatig moe wakker? Dan is dat hartstikke vervelend, want uit onderzoek blijkt dat langdurige slaapproblemen zowel mentale als lichamelijke problemen kunnen veroorzaken. Daarom is het ook belangrijk dat mensen met slaapproblemen de nachtrust verbeteren. In dit artikel gaan we eerst wat dieper in op de oorzaken van slaapproblemen. Vervolgens geven we enkele tips om je nachtrust te verbeteren.

Wat is de oorzaak van moe wakker worden?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. We zullen de vier belangrijkste oorzaken in dit gedeelte van het artikel even kort bespreken.

Slaapgebrek

Uit gezondheidsonderzoeken is gebleken dat elk mens ongeveer acht uur slaap nodig heeft. Dit is uiteraard een richtlijn. Sommige mensen hebben meer slaap nodig en andere mensen minder. Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Krijg je langdurig minder dan acht uur slaap? Dan heb je officieel een slaapgebrek. Je slaapt wel een paar uur, maar je zal merken dat je nooit helemaal uitgerust bent.

Stress

Veel mensen in de Westerse wereld kampen tegenwoordig met chronische stress. Dit komt onder andere omdat we in een prestatiemaatschappij leven. De gemiddelde Westerse mens heeft tegenwoordig veel kansen. Dit is aan de ene kant mooi, maar tegelijkertijd brengt dit prestatiedruk met zich mee. Dat kan dan weer in chronische stress resulteren. Chronische stress kan voor slaapproblemen zorgen. Mensen met chronische stress vallen moeilijk in slaap waardoor ze moet wakker worden.

Spierpijn

Het klinkt misschien gek, maar ook spierpijn kan een oorzaak voor slaapproblemen zijn. Zeker wanneer het gaat om heftige spierpijn. De meeste mensen woelen namelijk tijdens het slapen. Je maakt dan steeds bewegingen die pijnlijk voor de spieren kunnen zijn. Daardoor kom je nooit echt in een diepe slaap terecht en je wordt moe wakker.

Slaapstoornis

Ook een slaapstoornis kan de oorzaak van moe wakker worden zijn. Er zijn verschillende slaapstoornissen, maar één van de bekendste stoornissen is apneu. Tijdens het slapen neem je dan onbewust adempauzes die langer dan tien seconden duren. Mensen met slaapapneu worden altijd moe wakker. Daarnaast zijn er ook nog verschillende andere slaapstoornissen.

5 tips om je nachtrust te verbeteren

Gelukkig kun je zelf bepaalde activiteiten verrichten om je nachtrust te verbeteren. In het laatste gedeelte van dit artikel geven we zes tips.

1. Neem een koude douche

Uit onderzoek blijkt dat wisselende temperaturen goed zijn voor je nachtrust. Daarom raden we je ook aan om regelmatig een koude douche te nemen. Eerst is het zeer onaangenaam, maar uiteindelijk zal je het waarderen. Het heeft daarnaast nog meer gezondheidsvoordelen!

2. Goed matras en hoofdkussen

Sommige mensen slapen veel te lang op hetzelfde matras. Na verloop van tijd gaat de kwaliteit van een matras achteruit. Het matras ligt dan onaangenaam en dit is slecht voor je nachtrust. Dit geldt overigens ook voor je hoofdkussen. Zorg dus ook voor een aangenaam kussen.

3. Wake up light

Veel mensen laten zich wakker maken door de wekker, omdat ze op tijd uit bed moeten om te werken. Uit onderzoek blijkt echter dat het niet goed is om op een onnatuurlijke manier te worden gewekt. Daarom raden we je aan om een wake up light te kopen. Je wordt dan op een natuurlijke manier gewekt.

4. Veel bewegen

Mensen die regelmatig sporten blijken beter te slapen dan mensen die weinig bewegen. Dit is ook logisch, want een vermoeid lichaam valt sneller in een diepe slaap. Daarom raden we je ook aan om veel te bewegen. Het maakt in principe niet uit op welke manier je beweegt, zolang je lichaam maar moe wordt. Vind je het bijvoorbeeld leuk om te wandelen? Wandel dan elke dag minstens een uur. Ook kun je een leuke sport gaan beoefenen. Veel bewegen brengt overigens ook verscheidene mentale voordelen met zich mee.

5. Powernap

Ook een powernapje schijnt goed te zijn voor de algehele nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat een powernap van ongeveer twintig minuten het meest effectief is. Het punt is namelijk dat je dan in een lichte slaap blijft. Ga je langer dan twintig minuten slapen? Dan kom je in de REM-slaap. Tijdens de REM-slaap ga je bijvoorbeeld dromen. Je wordt dan onaangenaam wakker.

Bronnen

1. https://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-wil-beter-slapen 
2. https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/slaap/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.