Magnesium om beter te slapen

Magnesium om beter te slapen

Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond en evenwichtig leven. Helaas worstelen veel mensen met slaapproblemen, variërend van moeilijk in slaap vallen tot onrustige nachten. Gelukkig is er een natuurlijk mineraal dat kan helpen: magnesium. In dit artikel vertellen we je meer over de rol van magnesium bij het bevorderen van een betere slaap en hoe je ervoor kunt zorgen dat je voldoende ervan binnenkrijgt.

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal dat betrokken is bij honderden processen in je lichaam. Het speelt een cruciale rol bij de spierfunctie, zenuwfunctie, de aanmaak van energie en zelfs bij de regulatie van de bloeddruk. Het is ook betrokken bij de synthese van melatonine, het hormoon dat je slaap-waakritme regelt.

Waarom is magnesium onmisbaar?

Magnesium wordt vaak aangeduid als het “anti-stress mineraal” omdat het helpt bij het ontspannen van de spieren en het kalmeren van het zenuwstelsel. Het is essentieel voor de gezondheid van het hart, de botten en de hersenen. Daarnaast ondersteunt dit anti-stress mineraal de productie van adenosinetrifosfaat (ATP), wat de energiebron is voor onze cellen.

Wat gebeurt er als je te weinig magnesium in je systeem hebt?

Een tekort aan magnesium kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Veel voorkomende symptomen van magnesiumtekort zijn spierkrampen, vermoeidheid, prikkelbaarheid en een slechte slaapkwaliteit. Het is belangrijk om te weten dat een tekort aan het mineraal niet altijd direct merkbaar is, maar wel subtiele negatieve effecten kan hebben op je algehele welzijn.

Te weinig magnesium zorgt voor een slechte nachtrust

Een van de meest opvallende effecten van een magnesiumtekort is een slechte nachtrust. Magnesium speelt namelijk een rol bij het reguleren van melatonine, het hormoon dat de slaapcyclus reguleert. Als je onvoldoende van het anti-stress mineraal in je systeem hebt, kan dit leiden tot moeilijk in slaap vallen, regelmatig ’s nachts wakker worden en een onrustige slaap. Magnesium kan, volgens Dr. Abhinav Singh, specialist in slaapgeneeskunde, helpen bij slaapproblemen, vooral als deze verband houden met situaties die worden veroorzaakt door een tekort aan magnesium, zoals krampen in de benen.

Welke voeding is rijk aan magnesium?

Gelukkig kun je je magnesiuminname verhogen door bepaalde voedingsmiddelen in je dieet op te nemen. Voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan magnesium zijn onder andere spinazie, amandelen, cashewnoten, avocado’s, bonen, volkoren granen en bananen. Het is raadzaam om een gevarieerd dieet te volgen dat deze voedingsmiddelen bevat om voldoende magnesium binnen te krijgen.

Je kunt ook supplementen nemen als je een tekort hebt

Als je moeite hebt om voldoende magnesium uit je dieet te halen, kan je overwegen om magnesiumsupplementen te nemen. Deze supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder tabletten en capsules. Twijfel je of je voldoende binnenkrijgt? Dan is het raadzaam om je huisarts te contacteren.

Beste magnesium type

100 capsules | 200 mg

Koop bij Bol.com

#1 VitaKruid Magnesium 200 complex – Dé Magnesiumtopper van 2024

Als je op zoek bent naar de crème de la crème van magnesiumtabletten, zoek dan niet verder. Het Nederlandse familiebedrijf Vitakruid biedt niet zomaar een magnesiumsupplement, maar dé beste van 2023. Waarom? Het combineert de vier meest effectieve vormen van magnesium in één krachtige tablet. Dit zorgt voor bevordering van spierherstel, bestrijding van vermoeidheid en optimalisatie van de hersenfunctie.

  • Unieke combinatie: Het biedt de allerbeste mix van magnesiumvormen voor een breed scala aan voordelen.
  • Brein boosters: Met magnesium bisglycinaat en tauraat speciaal geformuleerd voor de hersenfunctie.*
  • Energie elevator: Magnesiummalaat om vermoeidheid actief te bestrijden.*
  • Spierondersteuner: Magnesiumcitraat staat erom bekend de spierfunctie te optimaliseren.*
  • Puur & Natuurlijk: 100% natuurlijke ingrediënten zonder ongewenste toevoegingen.

* Goedgekeurde gezondheidsclaim

Wanneer moet je het innemen?

De timing van magnesiuminname kan van invloed zijn op de slaapkwaliteit. Sommige mensen merken verbeteringen in hun slaap als ze magnesiumsupplementen innemen voor het slapengaan. Dit kan helpen bij het ontspannen van de spieren en het bevorderen van een diepere slaap. Anderen geven er de voorkeur aan om magnesium gedurende de dag in te nemen om de energieproductie te ondersteunen. De beste timing kan variëren per persoon, dus het is een kwestie van experimenteren om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Magnesium combineren met andere supplementen om beter te slapen

Naast magnesium zijn er andere supplementen die bewezen hebben de slaapkwaliteit te verbeteren. Het combineren van deze supplementen met magnesium kan voor sommige mensen voordelig zijn, maar het is altijd raadzaam om vooraf met een arts te overleggen. Hier zijn enkele van deze supplementen:

  • CBD olie voor een betere slaap – Cannabidiol, beter bekend als CBD, is een natuurlijk bestanddeel dat wordt gevonden in hennepplanten. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat CBD olie kan helpen bij het reguleren van het slaap-waakritme en het verminderen van angst, wat kan bijdragen aan een betere nachtrust. Bovendien zijn de bijwerkingen van CBD olie nihil.
  • Ashwagandha – Deze traditionele Ayurvedische kruid wordt vaak gebruikt om stress en angst te verminderen. Door het verminderen van deze factoren kan ashwagandha helpen de slaapkwaliteit te verbeteren. Meer hierover kun je lezen op ashwagandha tegen slapeloosheid.
  • Valeriaanwortel – Dit is een traditioneel kruid dat al eeuwen wordt gebruikt om slapeloosheid en nervositeit te behandelen. Valeriaan kan helpen de slaapkwaliteit te verbeteren en het inslapen te versnellen.
  • Lavendel – De rustgevende geur van lavendel wordt vaak geassocieerd met ontspanning en slaap. In olievorm of als supplement kan lavendel helpen bij het verminderen van angst en het verbeteren van de slaapkwaliteit.

Het is belangrijk te onthouden dat iedereen anders is, en wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Het is altijd raadzaam om je huisarts te raadplegen voordat je nieuwe supplementen aan je routine toevoegt, vooral als je al medicatie gebruikt of bestaande gezondheidsproblemen hebt.

Conclusie

Magnesium is een essentieel mineraal dat een grote rol speelt in het bevorderen van een goede nachtrust. Een tekort aan het anti-stress mineraal kan leiden tot slaapproblemen, maar gelukkig kun je je magnesiuminname verhogen door magnesiumrijke voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen of supplementen te overwegen. Als je twijfelt over de dosering, is het raadzaam om je huisarts te benaderen. Door voldoende binnen te krijgen, kan je de kwaliteit van je slaap verbeteren en zo bijdragen aan een gezonder en gelukkiger leven. Als je elke dag goed wakker wordt, begin je je dag immers echt goed.

Arno Baas

SlaapHub is in 2021 opgericht door Arno Baas. Vanaf jongs af aan is Arno al bezig om zich te verdiepen om beter te slapen. Aanvankelijk was hij vooral gefascineerd door alles wat zou kunnen helpen om zijn slaap te verbeteren. Door het jarenlang veelvuldig testen van verschillende slaapproducten verdiepte hij zich vervolgens in de materie van slaapmiddelen tot matrassen en van beddengoed tot wake-up lights. Wat hij het allerliefste doet? Jou álle ins en outs leren over nieuwe en bestaande producten, zodat jij altijd het maximale uit je slaap(product) haalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.