Beste magnesium type

Beste magnesium types uitgelegd

Magnesium is in iedere cel van ons lichaam aanwezig en speelt een belangrijke rol bij de werking van de spieren en zenuwen, de energieproductie en de stevigheid van de botten. Ook helpt het bij de werking van een aantal enzymen en de aanmaak van hormonen. In ons lichaam is het veelal gebonden met calcium en fosfaat opgeslagen in de botten. Magnesium krijgen we binnen via onze voeding, zoals groene groenten, noten en granen. Een tekort aan magnesium komt vaak voor, met name bij ouderen, en kan eenvoudig worden aangevuld met magnesium tabletten. Pure magnesium komt in de natuur niet voor en is uiterst brandbaar. Gelukkig kent het vele stabiele verbindingen die een bijdrage leveren aan onze gezondheid.

Welke magnesium verbinding voor jou het beste is hangt van van je doel af. Zo is er magnesiumtype wat het spierherstel bevorderd. Maar er zijn ook types magnesium die zich richten op je hersenen. 

Samenvatting

  • Organische magnesiumverbindingen zijn de beste verbindingen om via je voeding en als supplement tot je te nemen.
  • Gebruik magnesiumcitraat voor het bevorderen voor het spierherstel.
  • Magnesiummalaat is het beste als je vermoeid bent.
  • Om je rustiger te voelen en je bloeddruk te verlagen wordt Magnesiumtauraat aanbevolen.
  • Magnesiumbisglycinaat is het beste type voor je hersenen om bijvoorbeeld beter te concentreren.
  • Vitakruid biedt het beste magnesium supplement aan.

Welke soorten magnesiumverbindingen zijn er?

Magnesiumverbindingen zijn onder te verdelen in twee groepen: anorganische en organische verbindingen.

  • Anorganische verbindingen zijn magnesiumsupplementen die uit een onnatuurlijke verbinding bestaan. Een paar voorbeelden hiervan zijn magnesiumchloride en magnesiumglutamaat.
  • Organische verbindingen zijn moleculen die van nature in het lichaam voorkomen, zoals magnesicumcitraat en magnesiummalaat. Ook organische magnesiumverbindingen worden gebruikt in magnesium tabletten.

Wat zijn de beste magnesiumverbindingen?

Anorganische verbindingen gaan in ons lichaam de strijd aan met mineralen, waardoor er uiteindelijk minder magnesium wordt opgenomen. Daar slik je natuurlijk geen magnesium tabletten voor, vermijden dus. Organische verbindingen zijn de beste verbindingen om via je voeding en als supplement tot je te nemen.

Magnesiumcitraat

Veruit het meest gebruikte magnesiumsupplement is magnesiumcitraat. Deze organische verbinding wordt goed opgenomen door het lichaam. Aan citraat gebonden magnesium bevordert vooral de spieren.

Magnesiumbisglycinaat

Ook het organische magnesiumbisglycinaat komt vaak voor in supplementen en is magnesium gebonden aan een aminozuur. Dit maakt dat deze vorm zeer goed wordt opgenomen door het lichaam en kan het ook de hersenen bereiken. Ideaal als je magnesium slikt om je geheugen in topconditie te houden.

Magnesiummalaat

Een verbinding van magnesium met appelzuur noemen we magnesiummalaat. Appelzuur is een belangrijke component in de energieproductie van de cellen, waardoor deze verbinding uitermate geschikt is om bij vermoeidheid te gebruiken. Heb je problemen om in slaap te komen? Probeer dan ook eens CBD olie om beter te slapen.

Magnesiumtauraat

Eveneens een organische aminozuurverbinding is magnesiumtauraat. Taurine is goed voor het zenuwstelsel. Deze vorm is ideaal als je magnesium gebruikt om de bloeddruk te verlagen en je rustiger te voelen.

MagnesiumverbindingTypeWaarom gebruiken
MagnesiumcitraatOrganischBevordert vooral spierherstel
MagnesiumbisglycinaatOrganischIdeaal als je magnesium slikt om je geheugen in topconditie te houden
MagnesiummalaatOrganischUitermate geschikt is om bij vermoeidheid te gebruiken
MagnesiumtauraatOrganisch Om de bloeddruk te verlagen en je rustiger te voelen

Het beste magnesium supplement

Vitakruid biedt een supplement aan met een combinatie van de vier beste magnesiumverbindingen. Dit supplement bevordert zowel het spierherstel, gaat de vermoeidheid en heeft invloed op de hersenfunctie.

Beste magnesium type
  • Biedt uitstekende ondersteuning voor lichaam en geest.
  • Magnesium bisglycinaat en tauraat voor de hersenfunctie.
  • Magnesiumcitraat voor bevorderen van de spierfunctie.
  • Magnesiummalaat tegen vermoeidheid.

Koop bij Bol.com

Productdetails

Euroteken 50x50 1

Prijsklasse
€ 20- € 25

mattress icon SH

Verbindingen
Tauraat, malaat, bisglycinaat en citraat

Bezorging

Bezorging
Gratis verzending

Kan je magnesium combineren met andere supplementen?

Je kan magnesium tabletten combineren met andere supplementen zoals Ashwaganda. Deze combinatie verbetert de weerstand van het lichaam tegen stress, terwijl magnesium bijdraagt aan het verminderen van vermoeidheid en de werking van het zenuwstelsel ondersteunt.

In combinatie met medicatie is het verstandig de bijsluiter of een arts te raadplegen. Let wel op het moment van inname. Magnesium neem je het best in tijdens of na een maaltijd. Door het ontspannende effect heb je er in de avond het meeste profijt van. In welke mate je magnesium tabletten tegelijk met andere supplementen kunt innemen, hangt af van welke supplementen jouw lichaam nodig heeft. Kwaad kan het in ieder geval niet.

Waar moet je op letten bij het kopen van magnesium?

Bij de aankoop van magnesium tabletten let je uiteraard op de soort verbinding. Anorganische verbindingen laat je lekker in het schap staan. Zoek organische verbindingen die het best bijdragen aan jouw situatie. Ook de dosering is van belang. Afhankelijk van je voedingspatroon heb je behoefte aan een lage of hoge dosering magnesium. De maximale dosering via supplementen is 250 milligram per dag en is te vinden op het etiket. Daarnaast is het prettig als er gewenste hulpstoffen (vitamines) in je supplement zitten. Supplementen met suikers en soja kun je beter vermijden.

Aanbevolen dagelijkse dosering

Naast supplementen haal je ook magnesium uit je voeding. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) verschilt. Dit is afhankelijk van je leefstijl en gewicht. Als richtlijn kun je voor volwassen mannen een ADH van 350 milligram en voor volwassen vrouwen een ADH van 300 milligram aanhouden. Hiervan komt maximaal 250 milligram uit supplementen. Kinderen hebben uiteraard een lagere ADH.

Aanwezigheid van hulpstoffen

In magnesium tabletten zitten hulpstoffen die de opname van magnesium bevorderen. Om zo veel mogelijk van de ingenomen magnesium te gebruiken, heeft het lichaam vitamine B6, taurine en vitamine D3 nodig. Vaak zijn deze aan magnesium tabletten toegevoegd om de opname te verhogen.

Belangrijk: Lees bij het gebruik van magnesium supplementen altijd de bijsluiter. Heb je vragen of twijfels je ergens over? Neem dan contact op met de arts, diëtist of apotheker.

Geraadpleegde bronnen

Geraadpleegde bronnen:
1. Wikipedia.org/wiki/Magnesium
2. Gezondheidsraad.nl
3. Voedingscentrum.nl

Ook interessant om te lezen

SlaapHub is in 2021 opgericht door Arno Baas. Vanaf jongs af aan is Arno al bezig om zich te verdiepen om beter te slapen. Aanvankelijk was hij vooral gefascineerd door alles wat zou kunnen helpen om zijn slaap te verbeteren. Door het jarenlang veelvuldig testen van verschillende slaapproducten verdiepte hij zich vervolgens in de materie van slaapmiddelen tot matrassen en van beddengoed tot wake-up lights. Wat hij het allerliefste doet? Jou álle ins en outs leren over nieuwe en bestaande producten, zodat jij altijd het maximale uit je slaap(product) haalt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.