Slapeloosheid zwangerschap

Slapeloosheid en zwangerschap – 7 tips om beter te slapen

Tijdens jouw zwangerschap kan je last hebben van veel vervelende kwaaltjes, waar slapeloosheid er een van is. Slecht slapen kan er voor zorgen dat je oververmoeid raakt en dat je wellicht niet van de zwangerschap kan genieten. Om dit te voorkomen is het handig om te weten waar de slapeloosheid vandaan komt en wat je kan doen om het te vermijden.

Wat veroorzaakt slapeloosheid tijdens de zwangerschap?

De voornaamste oorzaak van slapeloosheid tijdens de zwangerschap is de toename van het hormoon progesteron. Dit hormoon is erg belangrijk tijdens de zwangerschap en wordt al aangemaakt tijdens de bevruchting. Vooral in de eerste maanden van de zwangerschap wordt er veel meer progesteron aangemaakt dan normaal. Hierdoor zal je merken dat je vaker last hebt van vermoeidheid en slaperigheid. Ook kan de groeiende foetus ervoor zorgen dat je slechter slaapt tijdens de zwangerschap. Deze drukt op jouw blaas waardoor je vaker wakker wordt om te gaan plassen. Tot slot kan brandend maagzuur en rusteloze benen zorgen voor een nacht met weinig slaap.

Is slapeloosheid schadelijk tijdens de zwangerschap?

Als jij veel last hebt van slapeloosheid tijdens jouw zwangerschap, vraag je jezelf misschien af of dit schadelijk kan zijn voor jou of de baby. Heel veel zwangere vrouwen hebben zo nu en dan last van slapeloosheid en dit kan dan ook geen kwaad. Heb je daarentegen last van chronisch slaaptekort, dan kunnen er verschillende lichamelijke en geestelijke aandoeningen optreden, zoals: stress, een depressie en zwangerschapsdiabetes. Om dit te voorkomen, kan je onderstaande tips opvolgen om slapeloosheid te verminderen of vermijden.

Slapeloosheid en zwangerschap

Slapeloosheid tijdens je zwangerschap is heel vervelend. Wat zijn de 7 beste tips om beter te slapen tijdens je zwangerschap? 

#1 Slaap comfortabel met een zwangerschapskussens

Veel vrouwen zijn erbij gebaat om tijdens de zwangerschap te slapen met een zwangerschapskussen. Dit speciale kussen biedt goede steun aan jouw buik en rug. Tevens draagt een goede slaaphouding bij aan een betere bloedcirculatie.

#2 Slaap op je linkerzij

Jouw slaaphouding kan een rol spelen bij de slapeloosheid tijdens een zwangerschap. Zo wordt het aangeraden, vooral tijdens de laatste maanden van de zwangerschap, om op jouw linker zij te slapen. Dit zorgt voor een betere doorbloeding van jouw onderlichaam, wat ook weer kan zorgen voor een betere nachtrust.

#3 Gebruik geen slaapmiddelen

Veel medicatie wordt afgeraden om te gebruiken tijdens een zwangerschap, zo ook slaapmiddelen. Er is weinig bekend over de gevolgen voor de ongeboren baby als je slaapmiddelen slikt. Probeer daarom een van de andere tips uit voor een betere nachtrust.

#4 Houd overdag powernaps

Om de verloren slaap in te halen kan je proberen om overdag af en toe een dutje te doen. Geef hier aan toe om zo de zwangerschap comfortabeler door te komen. Naast dat jij je waarschijnlijk fijner voelt na het doen van dutjes overdag, verkleint het ook de kans op een baby met een extreem laag geboortegewicht. Komt de bevalling dichterbij? Probeer dan wat meer slaap te pakken overdag.

#5 Beweeg overdag voldoende

Voldoende beweging heeft een positieve invloed op zwangere vrouwen en kan ook de slapeloosheid verminderen. Let wel op dat je tijdens jouw zwangerschap niet te intensief mag bewegen en ook bepaalde oefeningen beter even achterwege kan laten. Zwangerschapsyoga kan er ook voor zorgen dat je minder wakker wordt ’s nachts. Daarnaast kan het helpen stress te verminderen doordat jouw geest en lichaam rustig worden.

#6 Pieker niet te veel

Stress is een veel voorkomende oorzaak van slapeloosheid, ook als je niet zwanger bent. Om de slapeloosheid tegen te gaan kan je dan ook het beste proberen stress te vermijden. Je hebt tijdens de zwangerschap last van een veranderende hormoonhuishouding en daarnaast maak jij je misschien zorgen over de tijd die gaat komen als jouw baby geboren is. Probeer je hoofd leeg te maken door bijvoorbeeld dingen op te schrijven. Ook heeft gezonde voeding een positieve invloed op het hebben van stress.

#7 Eet kleine porties

Zoals eerder genoemd kan brandend maagzuur een reden zijn waarom jij niet in slaap komt of waardoor jij meerdere keren per nacht wakker wordt. Om dit te verminderen kan je proberen om de hele dag door kleine porties te eten. Ook is het verstandig om pittig en vet eten te vermijden.

Ook interessant om te lezen

Manouk, moeder van een zoontje. Voor Manouk is 8 uur slapen per dag heilig. Sinds de komst van haar zoontje wordt dat altijd een uitdaging en is ze altijd op zoek naar de beste tips om beter te slapen voor haarzelf en voor haar kind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


SlaapHub gebruikt cookies
Om je beter te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website elke dag weer een beetje beter te maken.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.